Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Påføring af Coelan


Jeg har være meget spændt på hvordan det ville være at arbejde med Coelan. Jeg har hørt så mange forskellige rygter, både positive og negative, så det var lige før jeg var helt nervøs ved at gå i gang.


Lad mig slå fast med det samme, det med at smide sandpapiret væk kan man godt glemme alt om, i hvert fald hvis det skal være pænt. Coelan er ikke en lak, og påføringen er væsentligt anderledes. Det er noget tykt stads som skal fortyndes rigeligt hvis det skal være nogenlunde glat, men mere om det senere. Det er såmænd ikke så vanskeligt at have med at gøre, men der skal bruges meget - rigtig meget!

Primeren


Coelan primer kan minde lidt om en bejdse, men lad dig ikke narre - det er polyuretan nøjagtig som det klare, bare meget tyndere og iblandet noget farvende og UV beskyttende. Det er meget nemt at påføre, jeg brugte en pensel, og det var en leg at få det jævnt. Men pas på ovenpå fugerne, især med den gule primer. Det må under ingen omstændigheder lægges for tykt på de sorte fuger, bare lidt for meget, så har man gule eller rødlige fuger. Husk at købe et par ekstra pensler, primeren har en kraftig tendens til at bygge flager op øverst i penslen, og det er stort set umuligt at få den bare nogenlunde ren.


Der skal påføres to lag primer, og efter 2. gang står overfladen pænt silkemat. Billedet viser styrhustaget efter 2 gange primer, kanten har fået den røde, iroko stavene har fået den gule.

Det klare


Som tidligere nævnt, er Coelan noget tykt stads, og de anvisninger producenten angiver stemmer ikke overens med hvad man i praksis skal gøre. Der skal meget fortynder i, rigtig meget! Til pensel og rulle vil jeg tro at 1/3 fortynder er passende, måske endda lidt mere til lodrette flader. Til sprøjten endte jeg op med halvt fortynder halvt Coelan, hvilket jeg ikke havde regnet med, så jeg måtte skynde mig at bestille mere fortynder.


Produktet er på ingen måde drøjt i brug, og det skal det jo heller ikke være, for det er lagtykkelsen som er afgørende for det holdbare resultat. Så der skal rigtig meget på - jeg har indtil nu købt 24 liter, men det kommer ikke til at slå til, jeg regner med at skulle bruge i hvert fald 3 liter mere, måske endda 6 liter. Der går dog en del til spilde når man bruger sprøjte, hvilket nok er årsagen til at der skal bruges mere end jeg havde beregnet. Jeg har givet de lodrette flader 14 gange, de vandrette 12 gange.


Et problem med at sprøjte er sprøjtetåge, som gør at de vandrette flader bliver matte hvis man sprøjter i lang tid. Så jeg tager de sidste to lag af 2 omgange, først de lodrette flader, og derefter, når det er ordentligt tørt, dækker jeg af og tager de vandrette flader. Derved bliver de vandrette flader ikke udsat for sprøjtetåge så længe at de når at blive matte. Tørretiden er ret kort, og hvis man ikke skal gå på fladerne, kan man nå adskillige gange på en dag - man skal dog huske at fjerne insekter og skidt inden næste lag. Det gøres nemmest ved at slibe let med sandpapir korn 220. Efter et par lag vil pletten være væk.


Inden de sidste 2-4 lag, skal overfladen slibes grundigt så den bliver ordentligt glat. Coelan har en tendens til at blive en smule ujævn, og det forværres efterhånden som man lægger lag på. Brug korn 100 til 120 til at slibe overfladen jævn, og hvis du stadig er inden for de 14 dage hvor slibning kan undlades, slib efter med korn 220. Du skal regne med 4 lag efterfølgende, ellers bliver der synlige ridser, især hvis ikke slibes efter med korn 220. Og der skal tørres meget grundigt efter for at fjerne slibestøv - det er ekstremt vanskeligt at undgå skidt i overfladen, også selv om man er meget omhyggelig.



Og hvordan ser det så ud - tja, det bliver faktisk ganske pænt. Man kan sagtens få det temmelig blankt, men det kan på ingen måde sammenlignes med f.eks. Epifanes, og det er meget vanskeligt at få det helt jævnt, selv med sprøjte. Det er måske nok et spørgsmål om at eksperimentere med fortyndingen, men jeg har dog fået et rimeligt tilfredsstillende resultat. Og frem for alt, så er mine dæk nu vandtætte.


Billedet viser fordækket efter 12 gange. Der kommer flere billeder når jeg bliver helt færdig med at sprøjte

Jeg endte op med at bruge 30 liter Coelan og lige så meget fortynder. Resultatet er blevet rigtig fint, og det ser ud til at holdbarheden er fremragende. Begge dæk er helt tætte og i modsætning til hvad man skulle tro, er overfladen ikke glat at gå på. Jeg er yderst tilfreds.


Det viste sig at det var rimelig nemt at påføre med pensel, og der skulle ikke så mange lag på for at opnå tilstrækkelig lagtykkelse, kun 5-6 lag. Der er en smule striber i det, men jeg tror at hvis jeg sliber det engang og giver det et par ekstra fortyndede lag, vil det stå lige så pænt som det sprøjtede.


Den farvede Coelan dækker utrolig dårligt, der skal mange lag på for at dække mørke farver. Mine ruftag var hvide i forvejen, men der var nogle mørke pletter efter slibning, og jeg måtte sprøjte 8 lag på for at dække dem.


Lidt gode råd

Her er et par råd som du kan få glæde af hvis du skal i gang med at arbejde med Coelan

  • Lad være med at forsøge at gå på det efter kun 24 timer, som brugsvejledningen siger. Det napper helt vildt ,så der efterlades fnuller fra sokkerne der hvor man træder. Jeg prøvede med plasticposer på fødderne, hvilket er bedre, men der efterlades stadig aftryk. Det er bedst helt at undgå at træde på det inden for de første 3 dage.
  • Pas endelig på med primeren ovenpå dæksfugerne, ellers ender du med røde eller gule fuger.
  • Det er nemmest at slibe inden det hærder alt for meget, det vil sige inden for de første 3 dage.
  • Tør overfladen MEGET grundigt af efter slibning. Produktet er en smule klæbrigt, derfor sidder der støv i overfladen. Grub med en tør klud indtil det føles glat, og til slut tør overfladen af et par gange med en harpiksklud.


Klik på et billede for at se alle 37 billeder
Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Årene 2010 - 2017
Renovering 2017-2019
Vinter 2019 - 2020
Tips & erfaringer
Select english language