Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Invendige opgaver

Der er mange ting der trænger til at få en omgang, så det er bare med at starte fra en ende af. Det kommer nok til at tage nogle år inden jeg bliver helt færdig.

 

Nyrenoveret toilet

Renovering af toilet

Selma III er udstyret med det originale toilet med messingpumpe. Det så efterhånden ikke ret godt ud, så det blev afmonteret og skilt ad. Det er en meget simpel konstrukrion med klapventiler af gummi, så de blev udskiftet, pumpen blev rengjort og malet grøn og mahogni toiletbrædtet blev skrabet rent, bejdset og lakeret 6 gange med Sadolin Marinelak.

 

Lakering af dørken i styrehuset

Jeg tror at dørken oprindelig har været ferniseret, og så er der blevet smurt lak ovenpå, for hele overfladen var krakleret. Så det hele skulle skrabes af, overfladen vaskes grundigt med terpentin og så skulle det slibes med excentersliberen. Det kostede en del sandpapir, for selv efter afvaskning og tørring var der stadig en del blødt stads som satte sig i papiret. Men det lykkedes til sidst, og dørken fik 6 gange Sadolin Marinelak.

 

Nyt instrumentbord

Nyt instrumentbord

I forbindelse med montering af fjernbetjening til motoren, var det nødvendigt at lave et nyt instrumentbord. De gamle instrumenter kunne jeg ikke lide og de var alligevel ikke originale, så de blev kasseret. Der blev indkøbt nye Faria instrumenter i hvid med rustfri ring samt nye kontakter. Det nye instrumentbord lavede jeg i mahogni med indlagte rustfrie plader til instrumenter og kontakter. Det er dog ikke den optimale løsning, så jeg laver det nok om igen på et tidspunkt. 

 

Reparation af hovedskot

Der hvor radioerne sidder, var der før monteret en grim sort bakelitplade, og indenunder var der et stort hul. Resterne af træet af rundt om hullet blev fjernet med et stemmejern der blev lavet en helt lige kant for neden. Et nyt stykke mahogni blev fremstillet ved at lime nogle stave sammen, tilpasset og limet på med snedkerlim. Derefter blev træet bejdset en smule for at tilpasse farven og så lakeret med Sadolin Marinelak.

 

Nyt elanlæg

Nyt elanlæg

Det meste elektriske virkede egentlig godt nok, men der var lidt problemer med afladning, og så så det lidt uoverskueligt ud. Desuden kan jeg godt lide at vide hvordan tingene er lavet, så jeg besluttede at udskifte det hele.

 

Anlæget er 2 kreds, så vi har separate forbrugs- og startbatterier. Til at adskille kredsene bruges en Manta bateriisolator med kompensationsdiode. Alle batterier er nye, 2 stk. 100 Ah til forbrug og et 60 Ah til motoren. Til landstrøm har jeg valgt en Dolphin 10 A lader.

 

Alle kontakter inklusiv flydekontakterne til de 2 lænsepumper kører via relæer, så der er kun tynde ledninger til styrestrøm i styrepulten - selvfølgelig med undtagelse af tændingsledningen. De eneste kabler der ikke er blevet skiftet, er dem som er trukket rundt i båden til lys og lanterner. Alt andet er nyt.

 

For at sikre os lidt mere imod benzin-farerne, havde jeg i USA fundet en Fire-Boy benzindamp-alarm. Et lille rundt instrument blev monteret i skottet og en sensor sat op foran motoren. Instrumentet giver alarm ved 20% af eksplosivt dampindhold i luften, og starter samtidig en blæser (som jeg endnu ikke har monteret). Jeg gav ca. kr. 1200,- for den inkl. fragt.

 

Ved samme lejlighed blev der monteret en ny Garmin GPSmap 298 med indbygget ekkolod, den gamle VHF blev genbrugt og en ny JVC radio med CD og USB blev ligeledes monteret.

Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Vinter 2010 - 2011
Vinter 2011 - 2012
Vinter 2012 - 2013
Vinter 2013 - 2014
Tips & erfaringer