Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Mine erfaringer med olie & lak

Noget af det første man hører når folk spørger til båden, er som regel: "Er det ikke bøvlet at holde alt det mahogni". Og til det plejer jeg at svare, at det ikke er så galt, når bare det er behandlet ordentligt.

 

Jeg har valgt at bruge Owatrol D1 olie og Epifanes lak til det meste, og mine erfaringer med disse produkter er særdeles gode. D1 olien bruger jeg som grunder til at mætte træet med, dejlig nemt og hurtigt. Epifanes lak er en smule besværlig at arbejde med indtil man får taget på det - det er en meget tyktflydende lak, som helst skal bruges uden ret megen fortynding. Den flyder dog ekstremt flot sammen og bliver spejlblank. Jeg har tidligere brugt Owatrol D2 som lak, men jeg synes at UV beskyttelsen ved dette produkt er for dårlig.

 

Hemmeligheden ved behandling af træ er ikke så meget hvad man smører på, men derimod at mætte træet med olie. Om det så er Owatrol, linolie eller andre hærdende olier tror jeg ikke er så vigtigt, bare det ikke kan suge vand. Linolie er billigst at bruge og mest naturligt, men hærder langsomt, og det er grunden til at jeg i stedet bruger Owatrol D1.

 

Håndliste behandlet med Owatrol D1 og Epifanes lak
Behandlingen er meget simpel. Når træet er slebet og affedtet, skal det blot holdes vådt med Owatrol D1 indtil det ikke suger mere. Alt efter træsort, skal det have 5-30 strygninger vådt i vådt. Når man synes at det har fået nok, lader man det tørre, hvorefter overfladen skal være jævnt silkeblank. Er der matte pletter, skal det have mere.

 

Når træet er mættet, skal det slibes med fint sandpapir og derefter skal det have mindst 8 lag lak med mindst 24 timer imellem. Man kan godt lægge de føste 2-3 lag på uden mellemslibning, men så må lakken ikke blive for tør imellem lagene. Derefter skal der mellemslibes hver gang. Det er nu ikke så galt, det skal jo blot matteres.

 

På dørken bruger jeg en hårdere lak med lidt mindre glans ovenpå Owatrol D1. Man kan også nøjes med Owatrol D1, det giver en silkemat overflade, som ikke er glat at gå på, og som vedligeholdes ved en gang imellem at smøre et nyt lag på. Det havde jeg gjort i min gamle båd, og det var en god løsning.

 

Holdbarheden for Epifanes lak er fremragende, glansen holder i meget lang tid, og træet holder farven rigtig fint. Med hensyn til afskalninger, så er der ikke forskel på hverken forskellige typer lak eller olier som Owatrol - er der hul, og er træet nedenunder ikke mættet, så skaller det af.

 

Så min konklusion er, at uanset hvad man bruger, så er det vigtigste at sørge for at træet ikke kan suge vand hvis overfladebehandlingen skulle blive utæt, og selvfølgelig at være omhyggelig. Hastværk, fusk og dårlige materialer hævner sig altid. Om man bruger det ene eller det andet til behandlingen er efter min opfattelse mest en smagssag.

Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Vinter 2010 - 2011
Vinter 2011 - 2012
Vinter 2012 - 2013
Vinter 2013 - 2014
Tips & erfaringer