Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Klargøring & montering

Det er meningen at skroget skal have lov til at trække fugt her i vinter inden jeg gør noget ved det, men jeg bliver nødt til at lave den øverste del færdig nu, så jeg kan fuge under skandækket inden lakering.

 

Nådlimning i stævnen
De 3 øverste planker i stævnen er på et tidspunkt blevet nådlimet, men det holder ikke - listerne går ikke langt nok ind, og der er brugt Sikaflex som lim. Desuden har koøjerne ikke været afmonteret, så der er ikke limet liste i under dem. Så jeg er nødt til at lave det om med en lidt bredere liste og epoxy som lim.

 

Jeg har fjernet al maling fra området, og kradset alle kitninger over skruerne ud, så jeg kan fylde dem med epoxy i stedet. Jeg fræsede de gamle lister ud med overfræseren - det gav nogle gevaldige drøn, for der sad skruer skjult i listerne. Men det gik, og så var det bare at lime de nye lister i.

 

 

Bagbord side
18. oktober 2009:

Jeg har i denne uge fået spartlet alle skruehuller i styrbord side, så der mangler kun at blive slebet - så kan jeg fuge under skandækket. I bagbord side har jeg slebet hele vejen hen samt grovspartlet skruehullerne. Jeg venter med at nådlime indtil jeg har givet overbygningen olie, for det er ved at være noget fugtigt i vejret - træet skulle jo gerne være tørt.

 

17. maj 2010:

Så har vi overstået vores søn Lars' konfirmation, og jeg er blevet færdig med at lakere overbygningen. Jeg er nu gået i gang med at færdiggøre skroget.

 

Jeg har fået ordnet alle de rustne skruer i fribordet, så det skal nu kun finspartles, så er det klar til maling. Lidt anderledes ser det ud med bunden - jeg vidste at der nok skulle skiftes nogle skruer, men det har vist

Udskiftning af skruer i bunden

sig nødvendigt at skifte godt 200 skruer i hver side, altså imellem 400 og 500 i alt, samt reparere kitningen over alle gamle skruer (ellers rådner træet). Samtlige skruer burde fornyes, men jeg orker ikke at gøre det i år, så det bliver først til vinter. Jeg har derfor valgt at kitte alle gamle skruehuller med Ettan, så de kan holde i denne sæson. Til vinter skraber jeg al maling af bunden, renser hullerne og giver dem epoxy og sætter nye skruer i overalt. Så kan bundes efterfølgende blive mættet med linolie.

 

Jeg har tilbragt hele Kristi himmelfartsferien på ryggen under båden, så det har været en sej omgang. Jeg regner med at bruge ca. 3 dage mere på ryggen, men så har jeg også kalfatret enkelte steder og kittet alle nåder med Ettan, så båden bliver nogenlunde tæt - vi skal helst ikke have kranen holdende for længe ved søsætningen, det koster...

 

Alt er nu monteret
6. juli 2010:

Det har knebet gevaldigt med at få opdateret hjemmesiden i den sidste tid. Det skyldes dels at jeg har arbejdet som en gal med at få båden klar, og dels at der ikke har været så meget interessant at skrive om, nemlig montering af de ting, som jeg allerede har skrevet om fremstillingen af.

 

Men det går fremad, alt på dækket er monteret, ruftagene er malet med Decolay, det meste indvendigt er monteret og jeg er netop blevet færdig med at male skroget og montere koøjer og diverse andre beslag. Så nu mangler jeg kun at montere badestigen og navneskiltet. Jeg havde egentlig planlagt at skære bogstaverne ud i mahogni og lægge bladguld på toppen, men på grund af tidsnød, har jeg valgt at få navnet lavet i folie til at klæbe på. Det gør det så meget nemmere at montere de rigtige bogstaver når jeg får dem lavet, så det er kun en fordel.

 

Så i skrivende stund mangler jeg følgende: Trykprøvning, montering og tilslutning af benzintanken, montering af motor, montering af batterier, udskiftning af lænsepumper og den ene flydekontakt, montering af mast og kabelføring til denne, opmærkning af vandlinje samt bundsmørring. Plus selvfølgelig rengøring og tilrigning.

 

Det færdige resultat

16. juli 2010:

Så er det hele ved at være færdigt - endelig. Jeg har knoklet som en gal de sidste par uger for at nå det hele, men nu er motoren i og afprøvet, tanken tilsluttet, det elektriske er monteret og teltet er pakket ned. Så nu er det tid til søsætning

 

 

 

 

 

 

 

Grovspartlet og slebet Grovspartlet og slebet #2 Skruehuller fyldt op med epoxy Grovspartlet og slebet #3 Afdækninger der hvor håndlister og dorade skal være Jeg har dækket af til en glat stribe der hvor kabelføringen til masten skal være
Klik på et billede for at se alle 30 billeder
Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Vinter 2010 - 2011
Vinter 2011 - 2012
Vinter 2012 - 2013
Vinter 2013 - 2014
Tips & erfaringer