Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Restaurering 2007 - 2010

Det er i dag den 18. juli 2010, og båden er søsat og afprøvet. Som det ses i listen over opgaverne herunder, er langt det meste lavet. Jeg var nødt til at udskyde nogle af opgaverne til vinter, ellers var vi ikke kommet i vandet i år. Det er primært den meget kolde vinter som er årsag til forsinkelsen, men der har også været et par uventede ting som skulle laves, bl. a. udskiftning af ca. 500 skruer i bunden.

 

Men nu er den største del af renoveringsarbejdet færdigt, og vi skal til at nyde at bruge båden.

Selma III på bådtraileren
 
Selma III hænger i stropperne
 
På plads bag ved garagen

 

Jeg har planlagt følgende renoveringsopgaver (grøn farve = færdig):

 

Udvendig:

  • Styrehustag udskiftes, nyt tag laves som sandwich med mahognistave nederst, oliehærdet masonit i midten og teakstave øverst. Desuden skal taget rettes op, da det er sunket nogle centimeter i agterenden. Der bliver lavet en luge i taget, så man kan få hovedet op i den friske luft når man styrer
  • Hjørnerne på forkanten af ruffet laves runde som de oprindelig var
  • Nye kantlister fremstilles og monteres rundt om begge ruf
  • Der skal skiftes ca. 3 meter af skandækket i begge sider
  • Glasfiberen på forkanten af styrehuset skal fjernes og træet indenunder renoveres
  • Alle beslag og vinduer skal afmonteres, al lak skrabes af overbygningen, diverse skader luses
  • Det øverste bord i agterspejlet skal udskiftes
  • Teakdæk repareres, alle teakstave i agterdæk udskiftes
  • Teakdæk fuges om
  • Forreste ruftag rettes op, alle brædder udskiftes og belægges med oliehærdet masonit
  • Agterste ruftag rettes op, repareres og belægges med oliehærdet masonit
  • Nye skinner til agterlugen fremstilles og monteres
  • Agterluge renoveres
  • Skylight renoveres
  • Nye doradebokse fremstilles og monteres
  • Alt oliebehandles med Owatrol D1 og lakeres med Epifanes
  • Begge ruftag males, forreste ruftag gøres skridsikkert
  • Skridlister til skandæk fremstilles og monteres
  • Ny kaleche fremstilles og monteres
  • Nye håndlister fremstilles i mahogni, lakeres og monteres
  • De sidste rustne skuer repareres og fribordet males
  • Vandlinie rettes op
  • Bundsmørring

 

Indvendig:

  • Alle beslag og lister afmonteres i styrehuset, al lak skrabes af
  • Al lak i kahytten skrabes af og vinduerne luses om
  • Ny kahyttrappe frenstilles
  • Styrestolen skal rettes op (jeg tror at de har haft en læredreng til at lave den, den er skæv)
  • Styrepult rettes op
  • Nye lister til skydevinduer fremstilles og monteres
  • Nye lister til frontruder fremstilles og monteres
  • Køleboks indrettes i kistebænken i styrbord side, kompressor under dørken
  • Dørken i begge kahytter, kabys og toilet skrabes af, slibes og lakeres.
  • Nye hynder til styrehus fremstilles
  • Alle låger og døre afskrabes
  • Diverse låger repareres så de kan lukke ordentligt.
  • Skabet i styrbord side i kahytten rettes op
  • Kahytten behandles indvendig med Owatrol D1 og lakeres med Epifanes
  • Kølsvinet skal have linolie og males
  • Motorrum skal lyddæmpes
  • Motorrumsventilation monteres
  • Ny benzintank i fremstilles rustfrit stål og monteres

 

Motor og drivlinie

  • Motoren tages ud og rengøres
  • Takthjul udskiftes
  • Den 4 mm kobberplade, der er lagt ind under topstykket for at sænke kompressionen til petrolium-drift fjernes.
  • Topstykke kigges efter og ventiler slibes
  • Varmeveksler skal - hvis muligt - repareres, hvis ikke, fremstilles en ny
  • Karburator renoveres (har allerede fået komplet reparationssæt fra USA)
  • Motoren skal afrenses for gammel maling og lakeres Volvo Penta grøn
  • Ny udstødningsbøjmimg med injector fremstilles i rustfri stål
  • Nyt Phyton- eller Aquadrive monteres

 

 

Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Vinter 2010 - 2011
Vinter 2011 - 2012
Vinter 2012 - 2013
Vinter 2013 - 2014
Tips & erfaringer