Sitemap for www.selma3.dk Motorbåden Selma III
Motorbåden Selma III

Opgaver vinter og forår


I skrivende stund er det blevet sommer, og båden er endelig kommet i vandet. Desværre blev det ikke i Kolding denne gang, men igen i Ribe - vi synes at det er for dyrt at få båden kørt helt der over for kun en halv sæson. Så vi må leve med de problemer vi har i Ribe en sæson mere - billedet her til højre viser ankomst til Ribe havn den 11. juli kl. 06.15 om morgenen. .


Og når jeg lige har de problemer oppe, så er der en stor risiko for at de bliver værre. Esbjerg kommune har, i deres helt uendelige visdom, foreslået at slusetaksterne skal sættes op til kr. 100 for slusning indenfor normal arbejdstid, dvs. kl. 8-16 i hverdagene, al øvrig slusning er tilkald, og skal koste kr. 300 pr. slusning, for så vidt at det foregår i vagttiden. Uden for vagttiden er prisen kr. 500. Alt hvad der hedder gratis slusning sløjfes.


Hvis de vedtager ovenstående, vil en lille aftentur på Vadehavet komme til at koste kr. 600 bare i udgifter til slusning. Det vil slå al sejlads fra Ribe havn ihjel omgående. Det skal dog retfærdigvis siges, at sagen efter høringen er røget tilbage i byrådet til genbehandling, men jeg har stadig mine bange anelser - det er en venstre-kommune, og de borgerlige her har kun øje for pengene.



Nå, men nu ikke mere brok. Da teltet blæste omkuld i efteråret, fik båden en del mindre skader, og fordi det tog et stykke tid at få lavet et nyt skelet og få repareret dugen, fik den også en del vandskader. Så der var en del lakreparationer denne gang, og især på styrhustaget var det slemt. Det var umuligt at lave uden at det blev at se, men resultatet er dog til at leve med - det kunne have været meget værre, når man tager årsagen i betragtning. Alt er blevet lakeret i år, for det var ved at trænge ret så kraftigt.


Det var også nødvendigt at udskifte søvandspumpen, efter 61 år kunne impelleren ikke rigtig nå ud til pumpehuset, så det kneb gevaldigt med både vandtryk og mængde. Jeg bestilte en original 3/4" Jabsco pumpe hos Toplicht i Tyskland, for jeg vil simpelthen ikke give det tredobbelte for den her i landet. Jeg kom af med ca. kr. 1230 for den, Palby Marine skal have kr. 3499 for en tilsvarende, som ikke engang er en Jabsco. Der er noget helt galt med konkurrencen i den branche, lige så snart der står marine på tingene, koster de en formue her i landet.


Jeg havde et par remskiver liggende fra de cirkulationspumper jeg har udskiftet, og med én af dem, kunne den nye pumpe monteres på samme beslag som den gamle - der skulle blot svejses en lille lap på, og bores 4 huller. Selv den gamle rem kunne bruges. Og nu skal jeg love for at der kommer vand nok, og det har haft en særdeles gunstig effekt på støjniveauet i båden. Når vi sejler ved marchfart, kan man tale stille og roligt sammen, det er faktisk bådens fart igennem vandet som støjer mest - dejligt!


 
 
 
Motorbåden Selma III  •  Hjemhavn: Ribe  •  Tlf.: +45 75173059  •  
Medlem af DFÆL Logo Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer
Vinter 2006 - 2007
Restaurering 2007 - 2010
Vinter 2010 - 2011
Vinter 2011 - 2012
Vinter 2012 - 2013
Vinter 2013 - 2014
Tips & erfaringer